بتول سبزه؛ زهرا محمودزاده
چکیده
مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترانهبازیهای کودکانه بر کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش بهصورت آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مدارس دخترانه ابتدایی منطقه پنجم شهر تهران بود که بهصورت تصادفی خوشهای چند مدرسه انتخاب و سپس از ...
بیشتر
مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترانهبازیهای کودکانه بر کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش بهصورت آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مدارس دخترانه ابتدایی منطقه پنجم شهر تهران بود که بهصورت تصادفی خوشهای چند مدرسه انتخاب و سپس از بین کلاسهای پایه سوم مدارس تعداد 30 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شد. با دانشآموزان گروه آزمایش در شش جلسه 30 دقیقهای ترانهبازیهای کودکانه کار شد ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. از ابزار چک لیست وکیلالتجار (1395) در تصحیح انشای دانشآموزان استفاده شد که روایی آن توسط چند تن از اساتید و متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 95 درصد به دست آمد. دادهها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیری (Moncova) تجزیهوتحلیل شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که ترانه بازیهای کودکانه در افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان و افزایش دامنه لغات و ساختار و محتوای نگارش آنان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ازاینرو میتوان نتیجه گرفت روش ترانهبازیهای کودکانه بر افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان تأثیر دارد.